Trauma

"Kolla Stines en älg, å den lever också!" det är vad man vaknar upp till efter en kraftig inbromsning med mp3:n i öronen. Jag öppnar ögonen precis när vi rullar förbi en stor hög vid väggrenen, en jätteälg. De är skitstora för er som inte sett älgar i verkligeheten, gigantiska! 
Sen stannar vi bakom en bil med varningsblinkers på, de som krockat med älgen. Det otäcka är att den bilen körde tydligen om oss för några sekunder sedan och krockade med två älgar, varav den ena är borta. Det kunde ha varit vi om han inte kört om oss. Det är i sånna lägen man tackar Gud, inte för jag är troende men det är något alla gör ändå tror jag :S  
Mamma och Stines går ur bilen och fram för att höra hur det är med dem, som tur är var föraren polis så han vet hur man ska göra...larma polisen och jägare mm. Ambulansen är påväg. Ut ur bilen kliver sen en skakandes gravid kvinna med blod rinnande nerför armarna. och massa glasbitar på den stora magen. Då vänder det sig nästan lite i magen på en, så nära. Det går på ett ögonblick.
Mamma och Stines plockar bort en  massa grejer från henne, glas trodde jag. Men tydligen va stackaren full med älgaloppor. Även här för er som inte haft en på er: de är otäcka små jävlar. Ilar omkring och är nästan omöjliga att få tag i. De gillar öron kan jag tipsa er med, så täck dem om ni nån gång är i situationen. Nej fy vad äckligt, stackarn har panik... skulle jag med haft om tusen småkryp rusar omkring över hela kroppen. Alltså må¨ste älgen haft sitt huvud inne i bilen, vilken jäkla skräck när ett stort älghuvud krashar in i knät på en. Vet inte vad själva huvudet kan väga (hjälp mig någon) men de är ju liknande en hästs om inte större.
Efter ett tag får vi fortsätta efter att alla räddningsfordon lämnat plats åt oss. Stackars älgen, och tänk om det va en kalv den hade med sig som nu är borta. Nu är den stackarn helt vilse och utelämnad. Usch, klarar inte av när djur skadar sig sådär :(
Senare på färden passerar vi även en bil som kört på ett vildsvin, fast Stines hävdar att det va ett däck (med svans?) :O
Undrar hur det kommer gå på resan idag? Nu är det tack och lov dagsljus. Ta det lugnt på vägarna där ute!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0